Intrebarea asta legata de instalatiile de GPL a fost pusa de mii de ori, iar raspunsurile au fost variate, parerile fiind ca intodeauna pro sau contra, dar un lucru este clar, GPL-ul este mana cereasca pentru taximetristi si instructori auto.
Dar pe masina personala se merita sa montezi GPL?
Tinand cont ca din anul 2000 mi-au trecut prin mana cam 5 masini ce aveau montate instalatii de gpl, zic sa fac o scurta inventariere a lor, cu plusuri si minusuri. Nu o sa fie cazul de date tehnice, ci pur si simplu o sa-mi spun parerea ca simplu sofer, iar la final, poate si cei ce sunt in dubii daca sa monteze sau nu o instalatie de gpl pe masina, vor ajunge la concluzia ce am tras-o si eu…da, se merita sa montezi GPL pe masina.
Prima masina pe gpl ce mi-a intrat pe mana, a fost o Dacie Berlina din 2000, printre primele modele cu injectie facute la Pitesti. Masina a functionat toata viata ei in regim de taxi. Instalatia folosita a fost BRC si a fost montata cand masina avea 25000 km. Masina aia a facut aproape 600 000 km, i-am facut motorul o singura data, la 510 000 km, cand efectiv, un piston sa spart. Instalatia gpl a functionat fara probleme, i-am schimbat o singura data burduful.
A doaua masina cu gpl, a fost tot o dacie, un break din 97, carburatie, masina mea personala ce am folosit-o ca masina de scoala o vreme si apoi i-am dat-o fratelui meu mai mic, apoi celui mijlociu.In momentul acesta, masina inca functioneaza, a fost vanduta unui tip de la mine de la tara care inca baga cu ea.Cat a fost in familie, nu au fost probleme cu instalatia gpl, la carburatie problemele erau alte…erau momente cand motorul trepida si trebuiau facute mici ajustari la debitul de gaz.
A treia masina cu instalatie de gpl, a fost un Logan, venit din fabrica cu instalatia de gaz montata, dar despre asta nu pot spune foarte multe lucruri, am mers cu ea mai putin de 50 000 kilometri.
GPL pe Skoda Fabia motor 1.4 are fratele meu cel mic. Masina este din 2004, iar gpl-ul a fost montat cand masina avea aproape 40 000 km. In momentul acesta masina are peste 350 000 km, iar instalatia Tomasetto, in afara de schimbat niste garnituri si un reset pentru senzorul de caldura, cel ce face trecerea automata de pe benzina pe gpl, nu a avut probleme.
Ultima masina pe care am avut montata o instalatie de gpl, a fost loganul din 2006, motor 1.4, ce-l foloseste in momentul acesta tata.Instalatia Landi Renzo montata pe logan merge fara probleme din 2009, chiar daca masina mai are putin si ajunge la 200 000 km.
Ca o concluzie de final, montarea unei instalatii gpl pe masina este utila daca faci un anumit numar de km.Cel putin pentru mine, fazele acelea cu ‘stricatul’motorului sunt doar mituri, iar daca la primele doua modele de instalatii intradevar se simtea o mica diferenta de putere, timpul si tehnologia au facaut ca diferentele de acest gen sa fie insesizabile. Pe partea economica, cel mai bun exemplu pe care-l pot da, este acela ca pentru a merge pana la tara si inapoi, daca mergeam pe benzina, alimentam de 50 lei, iar daca mergeam pe gpl, alimentam de 35 lei, iar cea mai mare fericire ca am instalatie de gpl montata pe masina, a fost in 2012, in Turcia, unde pretul benzinei era aproximativ 12 lei/litru, iar gpl-ul era 6 lei.
Ca si intretinere a masinii cu gpl, faceam schimbul de ulei si filtre ceva mai devreme, nu asteptam sa depasesc perioada recomandata pentru efecuarea acestei lucrari, iar la montajul instalatiei, i-am cerut celui ce efectua setarile, sa-mi seteze o temperatura cat mai ridicata a motorului in momentul trecerii de pe benzina pe gpl.
Cum ziceam … depinde de ce si cum vrea fiecare. Asa cum am scris, pe mine cel mai mult ma deranjeaza o instalatie in plus si mai ales acel rezervor suplimentar. Tu ai avut noroc sa nu ai probleme si eu nu spun ca nu sunt fiabile, insa eu stiu destui chiar si pe un forum auto pe care il administrez care se plang de diverse belele legate de instalatie si nu de motor … alea cu stricatul lui sunt mituri … nu le iau in discutie.
Depinde si cati kilometrii faci … pentru curieri, taxi, maxi-taxi si alte masini folosite pentru transport in special local sunt mana cereasca asa cum zici si tu. In rest daca masina o folosesti mai mult in afara nu se mai justifica. Parerea mea.
Ma gandesc ca pentru modelele mai vechi merita, dar pentru modele mai noi… motoare mici, euro5, euro6… nu cred ca e rentabil.
Dar consumul cum e? Mă interesează în special la drum, că în oraș nu prea merg.
Presupun ca te intereseaza cat consuma loganul, pai cu un plin de gpl,aproximativ 42 litri, faceam undeva la 550 km
Multumesc!
Am facut oarece calcule: daca mergi ~15.000 km pe an (mai toti la drum), economisesti cam 1900 de lei intr-un an, adica aproximativ cat costa instalatia de GPL. Dupa un an intri „pe profit”.
Mai dureros e cu spatiul ocupat in portbagaj de butelie (sau de roata de rezerva, daca alegi rezervor toroidal).
Cu scuzele de rigoare pentru mica intarziere a comentariului (vreo 5 ani),sunt atât de vai mama mea, un fel de prostul satului încât mă cred pă net ca la mine la Făurei….Te-am moderat eu băi cârnatule :))