Cu Schengen și fără Schengen 

Nu e cu naționalizarea și boicotarea companiilor austriece cum s-au dat cu quru de pământ la ultimul refuz de a băga și Romulania în spațiul #Schengen dar, subiectul încă arde. Din ce văd, multă lume se plânge că România este lăsată pe lângă spațiul Schengen mai mult din principiu așea. Altfel, pentru romulanul de rând, ăla ca mine, care zboară de două-trei ori pe an și mai iese cu rableta de câteva ori, că suntem în Schengen  sau nu nu pare a fi mare JMecherie. Dar ceva interese, meschine sau nu, la nivelul ăsta cu siguranță există. La nivel macro nu mă bag că aici vorbim de alți bani și cred că aici e problema. În fine, ideea este că vara asta am experimentat pe pielea mea cum e să treci dintr-o țară în alta fără să te mai deranjeze controlul vamal. Adică, măcar pentru cele câteva ore pierdute anual prin vămi, aș da Portul Constanța spre administrare olandejilor. Cel mai bun exemplu, e pe cea mai populară rută pentru români. România-Grecia.

Pleci în vacanță în Grecia și ai așa:

  • jumatate de oră la Ruse. Cred că e o medie decentă spre foarte bun…că se mai stă și mai mult. Adică, am vrut odată să merg în Bulgaria și s-a stat la punctul de trecere Giurgiu-Ruse, 4 ore.
  • măcar o oră să ieși din Bulgaria și să intri la greci. Cel mai mult, pă pielea mea, am stat două ore jumatate la vama Kulata.

Cu puțin noroc, cu toată bunăvoința, treci prin două vămi cam într-o oră jumătate. Asta doar la dus. la întors, tot cu noroc, scapi tot cu o oră jumatate. Ai în total 3 ore din vacanță petrecute pe la punctele de frontieră. Și asta în țări membre UE, țări ce se presupune că respectă mai mult sau mai puțin niște norme generale ca și restul țărilor membre. Altfel, că ziceam că am experimentat pe pielea mea cum e cu tranzitul frontierelor în spațiul Schengen, am trecut din Croația în Slovenia și din Slovenia în Italia doar reducând viteza la 40 km/oră și apoi la 20 km/oră. Adică n-am stat… Cam despre asta este vorba în a fi sau a nu fi în Schengen pentru omul de rând. Că în 3-4 ore petrecute în vamă faci niște kilometri.

Pe parte economică o să mă limitez doar la transportatori. Numai șofer de camion de marfă să nu fii. Că dacă ai de trecut două granițe în țări ce nu sunt membre ale spațiului Schengen, dacă mai prinzi și week-end cu restricții de circulație pentru camioane, păi s-a cam dus jumătate de săptămână. Și mai e o chestie și cred că aici există un ul dintre motivele pentru care țări ca Romania și Bulgaria nu sunt primite încă în spațiul Schengen. Aici ține de bani cred. Nu mai știu sursa că e discuție veche, era ceva scandal legat de prețurile mult mai mici practicate de companiile de transport marfă din România și Bulgaria. Așa că ai ceva de scos din astea două țări, ai costuri de transport mai mici. la fel și invers…așa că spui pas ăstora la intrarea în spațiul Schengen  și-i ții pe local aici, la prețuri mai mici. Plus de asta, dacă ai da liber în Schengen României și Bulgariei…toți șoferii turci ar mai avea de trecut doar o vamă…și atunci să te ții.

Sunt totuși curios cum ar fi fost dacă geografia ar fi ținut cu noi și drumul spre singura mare la care s-ar fi putut bronza austriecii, nemții și olandeji ar fi trecut prin România și Bulgaria. Cred că ar fi ținut cont ăștia de plângerile cetățenilor căstau prea mult prin vămi și ne-ar fi primit cu brațele deschise. Altfel, n-am avut norocul ăsta…și au băgat Croația. Bă și erau pline șoselele de mașini cu numere de Austria, Germania și Olanda.

În altă ordine de idei, chit că ne-ar primi ăștia și pe noi în spațiul Schengen, dacă nu-i primesc și pe bulgari n-am făcut nimic. Că ipotetica oră jumate pierdută în vamă nu s-ar modifica cu nimic pentru noi, oamenii de rând care vor să meargă în vacanță în Grecia.

Lasă un comentariu

Descoperă mai multe la e-redoo.ro

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura