Dimineata mi-am dus masina la service. Cat asteptam pe acolo, am tras cu urechea la o discutie si am prins ceva vag despre o masina ce momentan este dusa la sablat. Cum gandul mi-a fugit la o masina veche ce se afla intr-un amplu proces de restaurarea, ca altfel nu-mi explic de ce ai sabla o masina relativ noua, l-am intrebat pe seful de atelier. Si am avut dreptate, clientul respectiv urma sa aduca la vopsit un Ford Taunus.
Desi am facut un liceu tehnic, in afara de faptul ca sablarea este un procedeu de curatare si finisare cu jet de nisip sub presiune, diverse lucruri metalice, in general arbori cotiti(deh, programa de liceu mecanic) nu-mi mai amintesc mare lucru. Stiam desigur si cum arata aparatul, camera de sablare…un buncar in care-ti introduceai mainele inmanusate si manuiai pistolul de sablat. De cand am terminat eu liceul, se pare ca lucrurile au evoluat…cautand pe net „servicii sablare” am ramas surprins de amploarea fenomenului. Adica, pe langa clasica cabina de sablare, am gasit ca cei de la sablare-romania.ro au chiar si un aparat mobil de sablat, ce se poate deplasa in orice loc din tara atata timp cat exista o cale de acces. Ce sa mai, sablare la tine acasa…
Am zis si stiam bine…la inceput, materialul folosit in procesul de sablare era nisipul, dar cum era destul de periculos atat pentru mediu cat si pentru cel ce manuia pistolul de sablat…silicoza, o boala a plamanilor era foarte des intalnita, s-a renuntat la nisip. Acum sablarea se face alice metalice sau de plastic sau cu alte materiale organice.
In concluzie, procesul de sablare reprezinta una dintre cele mai eficiente metode de curatare sau finisare a suprafetelor oricarui tip de material solid si se realizeaza cu ajutorul alicelor metalice, electrocorindonului, nisipului sau al altor materiale abrazive granulare care sunt propulsate cu viteza prin centrifugare mecanica sau cu ajutorul unui jet de gaze sau lichide spre suprafata materialelor de prelucrat…deci, pe langa sablat jante si arbori cotiti, se poate sabla inclusiv lemn, fibra de sticla, sticla…
Am văz’t la televizor, un documentar cînd un tip a dus la altcineva să sableze o caroserie de maşină, foarte delicată, şi tipu folosea sablare cu nisip din coji de nucă, mă rog, e cam aiurea spus nisip(!), pulbere din coji de nuca pisate foarte mărunt. E o sablare mai puţin dură decît alicele metalice, şi se pretează pentru suprafeţe delicate. Cu jet de alice am văzut cum se curăţa un schelet de tanc, foarte mişto, arăta ca şi nou după sablare.
Interesant şi acest domeniu al sablării !
Da, se folosesc si coji de nuca, nuca de cocos in general. Pe un grup de tamplarie de pe facebook pe unde mai sunt eu bagat, acum ceva vreme, cineva a postat niste poze cu ceva opere de arta ale lui Pascal Oudet, un nene ce se joaca cu lemnul…adica sableaza lemn. Uite aici niste poze.